Yoga Nidra hjälper mot PTSD

Savasana1

På senare år har fler och flera krisgsveteraner i USA fått hjälp av att hantera posttraumatisk stress, kronisk smärta, sömnproblem och drogmissbruk med hjälp av Yoga Nidra.

Yoga Nidra är en guidad meditation som görs liggandes på yogamattan, kallas även yogisk sömn. I Los Angeles har man tagit den uråldriga tekniken och vidareutvecklat den till att adressera de specifika problem som krigsveteraner har i sitt liv.

”This practice is proving to be a powerful healing experience,” says Nikki T. Baker, Associate Chief, Public and Congressional Relations of the VA Greater Los Angeles.

“The veterans have communicated how much they enjoy the practice, and that they are using it in their daily lives.”

Den variant av Yoga Nidra som är utvecklad i LA kalla iRest. Som det ursprungliga Yoga Nidra så tar även iRest deltagaren till ett djupt tillstånd av avslappning där hen känner sig mer i kontakt med sig själv och upplever en känsla av kärlek och lugn. I det tillståndet börjar helandet efter trauman.

Läs mer på Yogajournal.com

Om du vill läsa mer om forskningen kring Yoga Nidra  så hittar du länkar på den medicinska databasen PubMed.

 

MediYoga bäst för ryggproblem

svtMediYoga1

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-medicinsk-yoga-bra-metod-for-att-motverka-ryggvark

En studie på Karolinska Institutet har kommit fram till att MediYoga är bäst när det gäller rygg och nackproblem.

160 patienter studerades

Syftet var att undersöka effekten av medicinsk yoga jämfört med  funktionell träning såsom sjukgymnastik eller att få råd från en ryggspecialist.  De 160 patienterna som deltog i studien hade lindriga rygg- och nacksmärtor. Gruppen delades in i tre grupper. En grupp som deltog i medicinsk yoga, en som fick funktionell träning såsom sjukgymnastik och de som besökte en ryggspecialist och fick råd om träning.

Yogan och den funktionella träningen bestod av ledarledd träning de första sex veckorna. Därefter fick deltagarna i 12 månader svara på sms-frågor om träning, prestation på arbetet och sjukfrånvaro.

Yogan var effektivast

Både yogan och funktionell träning gav bättre resultat än läkarråd när det gäller sjukskrivningar och hälsoeffekter.  Enligt Irene Jensen var yogan den träningsform som hade de största hälsoeffekterna bland patienterna.

– Vi såg att de bästa hälsoeffekterna fanns hos de patienter som tränade strukturerade och tränarledda yogapass, som var anpassade för ryggbesvär, minst två gånger i veckan. Det var också yogan som hade den största följsamheten. Troligen beror det på att yoga går att utöva på många platser till exempel i hemmet, säger Irene Jensen.

Medicinsk yoga sparar pengar

– När vi jämförde yogan med funktionell träning med sjukgymnast var besparingen ca 10.000 kr per patient och jämfört med läkarbesök och råd av en ryggspecialist så var besparingen ca 30.000 kr per patient, säger professor Irene Jensen.

Samhället skulle alltså spara pengar även om patienten får gratis yogakurser av samhället.

Meditatera dig till bättre hjärna

road-sign-1280254_1280

Forskare vid Harvard har kommit fram till att åtta veckors meditation ökar antalet gråa hjärnceller.

Meditation ger många fördelar och hälsoeffekter däribland lugnare sinne, fysisk avkoppling men förbättrar även kognitiva förmågor på ett bestående sätt.

Studien som Harvard-forskare vid Massachusetts General Hospital (MGH) har gjort gick ut på att göra MRI (Magnetresonansröntgen) på 16 deltagare 2 veckor före studien och när studien var slut. Efter 8 veckors meditationsprogram med 30 minuters meditation dagligen hade dom gråa hjärncellerna ökat i densitet i hippocampus som är viktigt område för inlärning och minne. En ökning av gråa hjärnceller observerades även i områden som har att göra med medkänsla, självkännedom och iakttagelseförmåga.

 

Källor:

http://www.collective-evolution.com/2016/06/28/scientists-demonstrate-what-meditation-does-to-your-gut-your-brain/

Eight weeks to a better brain